torsdag 15. juli 2010

Hvor går ferien ?



At Bestemor døde rett før den lenge planlagte 100 års feiringen, var ikke helt det vi hadde sett for oss. En skulle kanskje forvente det med en dame i den alderen, men hun så frem til feiringen sammen med slekten og ikke minst det brevet fra kongen som hun hadde snakket om i en årrekke.

Våre sommerplaner dette året var i utgangspunktet sentrert rundt festen i Tromsø. Gründer som jeg er så kan jeg ikke ta ut noe særlig med ferie, og den uken jeg har klart å presse inn la vi til Tromsø. Både flybilletter og hotell var bestilt for hele familien – inkludert vår fantastiske au-pair.

Å reise opp på ferie noen dager etter begravelsen til et Tromsø uten noen slektninger i byen, var lite fristende. Etter tiiiimer i telefonkø hos forsikringsselskapene våre ble det fort klart at å avlyse reisen som følge av at jubilanten dør (også kalt ”at reisens formål bortfaller”) ikke ble dekket av reiseforsikring. Ganske fortvilende egentlig! På Radisson Blu ble vi derimot møtt av en fantastisk hyggelig dame som kondolerte og tilbød seg å refundere det hotellrommet vi hadde forhåndsbetalt (det andre hadde vi bare reservert, så det var ikke problematisk uansett). For en service!

Servicen til Norwegian var derimot helt forferdelig. Etter litt grubling fant vi ut at vi la ferieuken til Oslo (Tusenfryd sto høyt på ønskelisten til våre tre små!) og til hytten til min far i Sveio, og nå gjenstod ombooking av flybillettene. En ting er at Norwegian tar et gebyr på hele 250,- per person per strekning, altså 2.500,- for vår familie på fem. En annen ting er at det kun er enkelte (og begredelig få) strekninger det er mulig å booke om til selv via nettet. Richelle hadde mest lyst til å bli igjen i Bergen sammen med venner når vi skulle reise, og siden hun skal til en ny familie i Danmark fra september av fant vi ut at vi jo kunne booke om flybillettene hennes til København-Bergen-København senere i år.

Men det var helt umulig! Norwegian har ikke åpnet for muligheten til å booke om billetter til utenlandsflygninger. Hva er det for noe tull? Og som om ikke dette var nok så tar de 50 kroner i gebyr per strekning for å refundere avgiftene de er pålagt å refundere dersom en reise ikke gjennomføres. Kjenner at jeg er en liten smule irritert – for å si det mildt! Jeg flyr minst to strekninger med Norwegian hver uke, og slike ting som dette gjør at jeg mister lysten til å bruke mer penger på dette selskapet.

0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.