lørdag 24. juli 2010

32 og 10 år i dag


Jeg har bursdag i dag! 32 år gammel har jeg blitt, og utrolig glad for å endelig være på rett side av 30-tallet. Ikke helt sikkert på at jeg vil bli like lykkelig for å bli 40 som 30, men den 25 års krisen jeg hadde har jeg ikke lyst til å oppleve igjen. Ikke visste jeg at slike eksisterte, men jeg har resonnert meg frem til at det for meg dreide seg om at min livssituasjon var så ’satt’ (gift med to barn) mens alderen min gjorde at jeg likevel følte meg ung. Nå er det jo ikke det at 25 år er gammelt, men da havnet jeg liksom på den siden av 20-tallet der en rundet OPPOVER til 30 i stedet for nedover til 20 år. Føles helt tåpelig nå at jeg tenkte på denne måten, men jeg gjorde altså det. Nå er jeg bare lykkelig over at jeg er 32 år, har tre fantastiske barn og en mann som jeg elsker.

Litt spesielt er det jo at bursdagen min også er Oda sin dag! For 22 år siden i dag ble Oda født kl 02:08 to dager før termin. Bursdagen min blir derfor alltid en slags mimredag over den dagen Oda ble født. Vi hadde tatt magebilder kvelden før og gikk hjemover mot leiligheten vi leide på Nygårdshøyden kl 21:30. Litt murring kjente jeg, men slettes ikke så mye. Min egen mor hadde hatt slike fødsler som varte over flere døgn, og jeg var forberedt på det samme. Jeg hadde også blitt fortalt at det å føde kjentes ut som litt sterke menstruasjonssmerter, noe som definitivt viste seg å være feil. Men nok om det… Vel hjemme i leiligheten ble vi sittende å se på Dirty Dancing på TV2 frem til det plutselig ble vått i sofaen. Vannet hadde gått, jeg ’løp’ på do, og Alf-Erik ringte føden.

En ung og nervøs taxi sjåfør plukket oss opp noen minutter senere, og stoppet taksameteret akkurat på 100 kroner. Det var tydelig at han ikke ønsket noen fødsel i bilen, og var blitt ganske nervøs for det etter å ha forsøkt seg litt løs prat med den fødende kvinnen i baksetet (som på ingen måte var mottagelig for noe slikt. Jeg hadde alt da skjønt at å føde ikke kunne sammenlignes med mensen…). Vi var fremme på sykehuset litt før midnatt. Ingen trodde at fødselen skulle skje så fort som den gjorde – ei heller jeg – og jeg ble vel vurdert som en noe hysterisk førstegangsfødende av jordmoren som møtte meg. Helt frem til de plutselig oppdaget at åpningen hadde gått fra 2 cm til fødeklar på under en time. Noen få minutter senere var Oda født, og en ny fase i livet var begynt.

0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.