onsdag 28. juli 2010

Mitt liv på farten


I dag er en av de dagene der jeg føler at jeg lever på flyplasser! Jeg har akkurat kommet hjem fra London etter to dager på farten – til et tomt hus. Alf og ungene har alle ferie og har reist til Svigers på hytten.

For noen år siden, før jeg egentlig hadde fått erfare hvordan en jobb med mye reising var, drømte jeg om en arbeidshverdag som innebar reisevirksomhet. Jeg har i grunnen alltid likt å være travel, å det å reise gjør at en føler seg enda mer travel.

Men det er forskjell på å være travel og å være en reisemaskin. For det er det jeg føler meg som når en ny tur venter - en slags robot! Både hode og bein kjenner rutinene så alt for godt:
  • Kvelden før: Forhåndsbestille taxi. Litt avhengig av når flyet går må jeg beregne 30-50 minutter fra taxien henter meg til flyet skal lette (legg på 20 minutter ekstra dersom Olav er med. Han har angst for å komme for sent!)
  • Våkne til iPhonen som ringer, hive på meg klærne jeg la frem kvelden før, pusse tenner og sminke meg mer våken. Svart Samsonite trillekoffert (kabinstørrelse) med orange bagasjemerke, oransje veske til mac’en og vannkannevesken min er fast reisefølge
  • Ankomst Flesland. Strak linje mot Norwegian sine automater. Sjekke inn. Målet er å skaffe seg sete 2c, 2d, 3c eller 3d. Første rad kompliserer bagasje. Radene bak innebærer at en ikke kommer raskt nok av flyet. Sete i midtgangen er et must av samme grunn!
  • Ny strak linje mot bagasjesjekken. Etter alt for mange slike sjekker vet jeg veldig godt hvordan alle saker skal plasseres for at ingen maskiner skal pipe. Dersom kø kan velges lønner det seg å ikke havne bak barnefamilier, eldre eller turister. Da går det tregt!
  • Ny strak linje til kaffeautomaten hos Narvesen. Den utrolig trege maskinen, men som har helt grei kaffe. Stor kopp med sort kaffe + en God Morgen joghurt står på menyen.
  • Boarding! Jobbing på flyet. Mac eller notatblokk – alt ettersom!
  • Lander. Først opp og ut. Raske skritt gjennom korridorene og ned rulletrappen. Diners kortet som skal brukes til Flytoget ble funnet frem på flyet slik at jeg skal slippe å rote gjennom vesker ved portene. Rett gjennom porten, rett ned trappen, gå målrettet til enden av perrongen og rett på toget. Den siste vognen kommer først frem!
  • Fremme på Oslo S venter taxi eller T-banen – alt ettersom hvor jeg skal. Det er typisk to adresser nå for tiden: Gjerdrumsvei og Brynseng.
  • En full dag av møter venter. Jobbing mellom møtene. Retur Gardermoen eller et Thon hotell for natten med en påfølgende full dag neste dag, og deretter retur Bergen
Denne siste turen min var det ikke Bergen-Oslo-Bergen som ventet, men London. Uken før det var det Madrid, og uken før det var det Roma og Nice. Det er kanskje ikke rart at jeg både føler at jeg lever i taxier, fly, på flyplasser og hoteller og i en liten svart trillekoffert med oransje lapp på og toalettmappe i?

Men klage skal jeg ikke! Det er gøy, selv om man kan bli litt lei av reisingen av og til. Det er mye reising! Gjett om jeg savner det gamle bonusprogrammet på innenlandsfly! Synes godt at man kunne få noen fordeler der som nesten daglig kunde…

0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.