fredag 6. august 2010

Ser frem til møte med Thon

Det var på ingen måte uventet for meg at lanseringen av Bipper ville møte både jubel og kritiske innspill. Jubel er selvsagt hyggeligere enn morske blikk, men å debattere er spennende og nyttig.

Datatilsynet har Bipper vært i dialog med flere ganger. Både for å informere om løsningen og i forbindelse med å melde den inn. For de som lurer på det: Ja - alle regler i forhold til personvern er fulgt. Selvsagt!

At Datatilsynet er kritiske ventet jeg. Det er deres rolle, og den utfører de bra. At Thon vil kalle meg inn til møte synes jeg er hyggelig. Jeg ser frem til det. Dialogen med Datatilsynet har vært fin tidligere, og det tror jeg at den fortsatt vil være. Jeg tror derimot ikke at Datatilsynet noen gang vil juble over Bipper. Det er helt greit! Vi forholder oss til lovverket og leverer en tjeneste jeg vet at mange foreldre etterspør. Og - vi skal alltid levere en tjeneste som er så lite kontrollerende og overvåkende som mulig men der fokuset i alt vi gjør ligger på trygghet og tillit innenfor grenser foreldre setter. Fra mitt ståsted er det å sette grenser - også i forhold til barnas digitale liv - et foreldreansvar. Vi skal involvere og engasjere oss. Det fortjener ungene våre!

Det jeg derimot er nervøs for er den typen overvåkingstjenester vi ser vokse frem internasjonalt. Tjenester der store grupper mennesker kan lokalisere hverandre når de selv ønsker, og der personer eksempelvis kan få kopi av alle meldinger som går til og fra mobilen. Dette er fra mitt ståsted helt uakseptabelt! Hvordan kan foreldre ønske å overstyre og snoke i barnas liv på denne måten? Dessverre begynner slike løsninger å få fotfeste - blant annet i USA. Bipper  har faktisk blitt spurt om vi kan tilpasse løsningen vår til å også inkludere slike overvåkningselementer.

Der har jeg sagt konstant nei. En slik løsning skal Bipper ALDRI bli! Verken her hjemme, eller der.


Posted from Diigo. The rest of my favorite links are here.

0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.