torsdag 19. august 2010

Hva sier Datatilsynet om . . .


Les artikkelen her

Facebook eksisterer ikke lenger bare på dataskjermen, men har i rask fart beveget seg inn på den lille skjermen du, jeg og så og si alle av oss går rundt med i lommen. Nå kommer selskapet vi nordmenn elsker mer enn nesten alle andre i hele verden (kun slått av islendingene som nettopp tok oss igjen på Facebook-toppen) med en ny funksjon som lar meg, deg og oss alle finne ut hvor alle Facebook vennene våre er. Gjennom Facebook app'en du har på mobilen din skal du raskt kunne finne alle vennene dine som er i nærheten, og la alle disse finne deg. Her er det GPS'en til mobilen som tas i bruk, så nøyaktigheten vil være ekstremt god.

Spennende eller skremmende? Skremmende synes jeg! Kunne jeg av og til tenke meg å finne noen venner i nærheten for å ta en kaffe eller lignende sånn helt uplanlagt. Definitivt! Hadde vært kjekt da. I tillegg så er det jo en funksjon som jeg selv velger å skru på og av, og jeg klarer da som voksen å passe på min sikkerhet. Tror jeg da. Eller kan det bli en ukultur i det? Hmmm... Dessverre så kan jeg godt forestille meg at jeg - i alle fall for noen få år siden da jeg levde det glade studentlivet - fort ville kunne finne på å bruke den funksjonen uten helt å tenke meg om. I alle fall dersom alle andre gjorde det.
Og en skal vel være ganske naiv dersom man ikke tror at også ungene vil ta denne funksjonen i bruk. Ja - det er 13 års grense på Facebook, men det er ikke mange dager siden jeg skrev om min nye svært unge venn på fjesboka. "Ola" hadde aldri møtt meg før, og jeg aldri han, men å chatte fritt og åpent med meg har han ingen skrupler i forhold til. Jeg har flere andre små venner på Facebook også jeg, og samtlige har mobil. Flere bruker internett daglig på mobilen også. Det er jo en selvfølgelighet!

Facebookbarna er unge. De har mobil. De er på nettet - både på pc og mobil. De har mange Facebook venner - både voksne og barn. De er tillitsfulle. De er naive. Og de deler definitivt ikke alt med mamma og pappa. Og en slik tjeneste vil fryktelig mange elske. 

Det er jo "sykt kult"! Eller?

Diskusjonen rundt om lokalisering av barn er overvåking eller ikke, er spennende. Det er en viktig diskusjon. Diskusjonen av om umyndige barn skal ha mulighet til å selv bestemme om de fritt kan gi selvvalgte andre mulighet til å lokalisere seg selv, er vel så viktig. Ville jeg som 15 år gammel jente ha forstått den potensielle implikasjonen ved å la hele mitt Facebook nettverk på kanskje 300 personer kunne lokalisere meg? 

Dessverre så tror jeg ikke det....


5 kommentarer:

BipperSilje sa...

Nå raser Thon: http://www.idg.no/computerworld/article175658.ece. Det er bra! Å få diskusjon rundt lokaliseringstjenester er viktig.

Lokaliseringstjenester har vært tilgjengelig i mange år, men har kanskje ikke blitt allemannseie helt enda. Nå er seriøse og mindre seriøse tjenester derimot på vei inn i stuene våre om vi liker det eller ikke. Det er utrolig viktig å få til både opplysningsarbeid og gode prinsipielle debatter omrking dette.

Anonym sa...

Fungere det på den måten at alle kan tracke deg dersom du tillatter denne tjenesten på profilen? Innbiller meg at barn og unge kan bli venner med "hvem som helst" på Facebook, og da kan jo dette bli ganske skummelt..

BipperSilje sa...

Slik jeg forstår informasjonen direkte fra Fecbook så er det slik ja. Akkurat som lille "Ola" blir nok mange barn venner med omtrent hvem som helst på Facebook. Er jo gøy og kult å ha store nettverk. Skjønner jo det :-).

Men når slike store nettverk gis mulighet til å lokalisere barnet er ikke det særlig trygt. Mener nå jeg da! Selv om jeg ser på Twitter at noen mener at så lenge barnet selv bestemmer at de kan la Facebook vennene sine lokalisere seg så er det greit. Det er jo deres valg!

Hva tenker du?

Anonym sa...

Jeg vet om noen som allerede bruker "checked in" funksjonen på FB. De er voksne og "sier fra" når de er på restauranter, nattkluber etc. Personlig ser jeg ikke poenget i dette, og vil ikke bruke dette selv. Utvalgte bilder i etterkant får holde ;o)

BipperSilje sa...

Jeg er jo veldig enig med deg, og er vel selv en av de som deler en god del bilder på nettet (selv om jeg prøver å tenke meg gjennom to ganger før jeg publiserer!).

I studenttiden hadde jeg sikkert syntes at det var strålende at vennene mine via Facebook som alle da ville ha hatt på mobilen (om det var situasjonen for noen få år siden) kunne se hvor jeg var - og jeg dem - om kveldene. Så enkelt!

Men å store nettverk av personer lokalisere deg - mange du garantert ikke kjenner spesielt godt - synes jeg er skummelt. Bør umyndige barn få lov til å selv bestemme at de skal kunne lokaliseres av hele Facebook nettverket sitt?

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.