torsdag 22. april 2010

Jeg er askefast!

... Eller i hvert fall tvunget til å legge om reisen min på grun av askeskyen. Normalt ville jeg vært i luften istedenfor på toget - men jeg liker det faktisk!

Eyjafjallajökull . .  Et fint navn – men umulig å uttale – på en vulkan som påvirker hverdagen min i litt for stor grad akkurat nå. Jeg burde ha vært i Roma denne uken, men kom meg ikke fra Bergen. Jeg burde ha dratt rett fra Roma til Oslo og så til Bergen igjen med fly, men istedenfor måtte jeg stå opp grytidlig i går og ta toget til Oslo. Nå er jeg igjen tilbake på toget for å rulle sakte over fjellet til Bergen igjen. Flyet mitt skulle gå sånn omtrent nå, men da jeg så hvor mange av de tidligere avgangen  som var kansellert turde jeg rett tog slett ikke  å ta sjansen. Så det blir syv timer på toget istedenfor.

Det rare er at jeg egentlig liker denne livsstilen bedre. Jeg liker å reise gjennom det vakre landet vårt (jeg glemmer hvor vakkert det faktisk er). Jeg nyter en kopp kaffe samtidig som jeg jobber på laptopen, istedenfor å rushe av gårde til flyplassen, gjennom sikkerhetskontrollen, sitte i det trange setet i 50 minutter, av flyet, den 20 minutters turen med flytoget, taxi til møte – og så hele prosessen på nytt igjen når jeg skal hjemover.

Toget til Bergen tar 6,5 til 7,5 timer, mens hele flyturen tar 3 timer – dør til dør. Likevel, på toget har jeg faktisk roen til å jobbe. Og jeg liker tanken på at alle tunnelene og fjellene gjør at det ikke er mulig å få tak i meg på nett eller mobil. Det føles litt som en ferie!

Jeg lover at dersom det hadde fantes et ekspresstog mellom Bergen og Oslo som tok omkring fire timer og avgangen var slik at jeg rakk lunsjmøte ville jeg ha reist med tog hele tiden. Mye mer miljøvennlig og  mye koseligere!

Siden Bipper er i oppstartfasen er livet mitt veldig hektisk og jeg har hele tiden ting jeg skal rekke. Eyjafjallajökull gjorde plutselig livet mitt et hakk roligere, og jeg har fått vært hjemme litt lenger enn planlagt. Mine barn elsker vulkanen!

11. mai skal jeg forresten fly til Island og så over til USA. Mon tro om jeg får dratt?!
07:58 - på vei til Oslo med tog!


0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.