fredag 9. april 2010

Har du en gründer i magen?

Jeg ønsker virkelig å inspirere unge mennesker - spesielt kvinner - til å starte sin egen business. I dag holdt jeg foredrag på Gründerskolen.

Jeg gikk ikke på Gründerskolen selv om det var noe jeg virkelig ville da jeg var student. Men med to små barn hjemme var det ikke mulig å dra tre måneder  som trainee til et annet land. Når jeg ser hvor mye jeg reiser i dag (med tre barn hjemme) forstår jeg at jeg kanskje tok feil.

Det å ha muligheten til å snake om entreprenørskap til unge studenter ved å bruke mine erfaringer som eksempel er utrolig gøy! Norge trenger flere entreprenører! Verden trenger flere entreprenører! Særlig her er det behov for flere kvinnelige gründere, da kun 30 % av de som starter sine egen bedrift er kvinner. I håper at jeg kan inspirere noen til å gå same veien som jeg har gjort. Jeg hadde et behov for å sette ideen min ut til livet, selv uten noe som helst kunnskap om teknologi. Likevel gikk jeg for det!

Det er faktisk mulig å starte på scratch, men et krever at du har fullt fokus. Hvis du tror at det å starte din egen business er gøy, har du helt rett! Tror du at det bare vil bli gøy, kan du ikke ta mer feil. Å vøre gründer er som å være på en berg-og-dal bane. Jeg har aldri grått så mye tidligere som jeg harp å disse tre årene til sammen, men jeg har aldri vært mer entusiastisk  og engasjert heller. Det er så spennende! Det å overleve de konstante opp- og nedturene som en oppstartsfase består av, må du være en ’stayer’. Det kommer ikke til å være lett, men det blir garantert den mest spennende reisen du legger ut på.

Jeg var veldig åpen med studentene når det gjaldt opp- og nedturene, problemene og dilemmaene. Også det at businessen vil styre livet ditt i mange år fremover. Da jeg startet Bipper var jeg virkelig ikke forberedt på hvor mye tid og reising som matte til for at det skal bli en suksess. Og vi er enda ikke der at vi kan si “Vi klarte det!”. Snart er vi der (håper jeg!), men veldig få mennesker vil forstå hvor tøff reisen har vært. Og hvor gøy det har vært! Du må oppleve det selv :-)


Tre gode råd til gryende entreprenører:
  • Gi av deg selv! Ingen investor vil investere kapital i en person som ikke er 100 % dedikert. Ville du?
  • Teamet er alt! I start-up fasen teller de du har med på laget 80% og ideen 20 %. Flinke personer kan skape suksess av middelmådige ideer, mens feil folk kan ødelegge de beste prosjektene. Fokuser på å bygge et godt og sterkt team!
  • Å holde ting hemmelig åpner ingen dører! Skal du fortelle alle om hva du holder på meg – selvfølgelig ikke! Men business og samarbeid kommer fra like interesser. Du kan bli overrasket over hvor mange som vil hjelpe deg!





0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.