onsdag 21. april 2010

Hmmm.. hemmelige medietips?!


For aller første gang har jeg fått en telefon fra en journalist som hadde fått et tips om Bipper med veldig nøyaktig informasjon som få personer visste om. Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker det...

OK – jeg klager ikke på at jeg fikk to artikler publisert i dag i de to største finansavisene i Norge, men jeg er usikker på dette med hemmelige tips og kilder. Og for å være helt ærlig – jeg trodde ikke at Bipper ville være så interessant så raskt at det ville være en verdi i hemmelige tips.

Historien: jeg hadde jobbet til nærmere tre natten før og jeg tillot meg selv å sove en time ekstra (ok, to…). Jeg hadde akkurat spist frokost og begynt å jobbe igjen da telefonen ringte. Ukjent nummer. Jeg tok den, og en mann sa: “Du henter inn 10 millioner kroner nå, til en pris på omkring 65 millioner. Stemmer det?” Jeg ble totalt tatt på senga. Var dette en rik journalist som ønsket å investere? Hadde han venner som ville investere? Eller var dette faktisk noe han ville skrive om?

Og ja – det var det siste som var riktig. Hvorfor? At lille Bipper henter inn kapital kan jo ikke være en spesiell interessant story, men tydeligvis tok jeg feil. Vi er tydeligvis “hotte” for tiden og mange følger utviklingen. Den andre avisen, DN, ringte meg bare noen timer senere angående den samme historien, og det sier mye.

Jeg visste virkelig ikke hvordan jeg skulle reagere, og spurte om jeg kunne ringe han tilbake etter at jeg hadde snakket med min styreformann Svein Johnsen. Hva hadde jeg egentlig lov til å si? Å vise en journalist at man er usikker er sikkert ikke det riktige å gjøre, men denne gangen ble jeg så overrakset og følte meg så ung og liten. Jeg er ikke en profesjonell businesskvinne enda – det er helt sikkert! Jeg er en idealist som har startet et selskap for å gjøre barns mobilbruk tryggere.

Jeg jobbet som journalist da jeg var 16 år (noen år som aktivist for et samfunnshus hadde vist meg at den eneste måten å bli tatt seriøst på – selv på et lite sted – var å bli nevnt avisen), og jeg elsker media. Man kan vel egentlig kalle meg oppmerksomhetssøkende. Jeg har alltid likt rampelyset. Fra 3-års alderen kunne du finne meg på scenen syngende (nei, jeg har ikke fin sangstemme), dansende (ikke spesielt flink til det heller!) eller spillende (jeg var faktisk ganske god på fløyte). Heldigvis stoppet jeg med dette da jeg nådde 11 år. Helt siden jeg ble opptatt av og involvert i samfunnsspørsmål (først lokalt, så internasjonalt), har jeg funnet veien til rampelyset ved å sloss for det jeg tror på. Og jeg er veldig glad for at jeg kan inspirerer og engasjere  folk!

Men nå var jo ikke denne historien som ble skrevet et resultat av at jeg hadde kontaktet pressen med et ønske om å engasjere. Det var et resultat av at hemmelig informasjon ble lekket. Og det gjorde at jeg ble helt satt tut!

Historiene som er trykket er begge gode og positive, og det er jo fantastisk at redaktører, journalister, investorer og andre er interessert i Bipper. Men det er også litt skremmende… Vi har enda ikke lansert, og vi er allerede et hett tema på morgenmøter i redaksjoner. Jeg kan ikke tro det! Når mange mennesker har høye forventninger er det også mye som må bevises. Jeg vil gjøre alt for at å bevise at dette ikke bare er en fin historie, men at vi er en god trygghetsløsning  for foreldre!


Side 3 i Finansavisen

Side 30 i Dagens Næringsliv
Meg (21 år) i 2000. Jeg hadde nettopp publisert 
en bok: "Har du 2 sekunder?" hvor barn og unge 
fra hele verden samt høyt profilerte personer 
hadde  skrevet et innlegg om om deres liv. Målet 
var å skape ineternasjonal forståelse. 

26 år og kjemper mot nye eksamensordning 
ved Universitetet i Bergen. Og ja - vi ble hørt!
20 år og snakker om rollen min som studentrepresentant 
i paneldebatter med Hilary Clinton ogPresident Vaclav Havel 


0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.