søndag 2. mai 2010

Møt min bestemor!

La meg fortelle dere om min bestemor Lilli. I sommer fyller hun 100 år (!!!), men hun er fortsatt opptatt av mote, bruker hatter og skinnhansker. Nå om dagen har hun kun to bekymringer...



Hennes fulle navn er Lilli Eline Petrine Larsen Berntsen (For et fantastisk navn!), og hun ble født 21. juli 1910. Ja – hun fyller 100 år i sommer!

Bestemor Lilli er min mors mor, og mor til tre andre barn. Hennes mann (min bestefar) døde lenge før jeg ble født, så jeg har dessverre aldri fått møte han, og hun har vært enke siden den gang. Alle årene de var gift var min bestemor hjemmeværende, og han var til sjøs (han var kaptein). Vel, hun har ikke alltid være hjemmeværende – hun likte å tjene sine egne penger og jobbet som hattemaker i flere år. Familiehistorien forteller at hun vokste opp i en rik familie, men at de mistet formuen i 20-årene (som så mange andre). Til tross for at hun ikke har vært rik siden tidlig i barndommen har hun alltid båret seg selv med stil. Jeg husker gullringene hennes, de vakre hattene, hennes skreddersydde pelser, silkehansker og kjoler. 

Også nå – bare noen måneder før hun fyller 100 år – bryr hun seg fortsatt om mote. For mange år siden plukket hun ut kjolen hun skal ha på seg i sin egen begravelse slik at hun er sikker på at hun ikke blir gravlagt i noe upassende. Hun må ha det på sin måte – alltid!

Akkurat nå har hun kun to bekymringer:
(1)   (eks) kjærlighetslivet til den svenske prinsesse Madeleine og Jonas. Hun har alltid vært veldig interessert i de kongelige, og Jonas’ utroskap og deres brudd har gått inn på henne.
(2) At hennes frisør er på ferie på 100-års dagen hennes. Hvem kan legge hennes bursdagspermanent? Hvis noen kan hjelpe meg å finne en god frisør i Tromsø 21. Juli – gi beskjed!

Jeg bestilte nettopp billetter for hele familien og vår au-pair til Tromsø for å være med å feire hennes 100-års dag. Det kommer til å bli en kjempefest!
Bestemot Lilli Eline Petrine fyller 100 år i sommer. 
Jeg håper jeg har hennes gener!

Bestemor åpner gaven fra oss på sin 95-års dag



0 kommentarer:

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.