onsdag 15. september 2010

Peanut-Banana-Brownie kake. Yummi!



Den beste kokken er jeg ikke, men jeg elsker å bake kaker. Tror jeg har det etter min bestemor som lagde fantastiske og lekre kaker. Nå begynner det derimot å bli noen år siden andre kaker en Toro på 1-2-3 har blitt til er i huset (gründerlivet tar liksom over på de fleste fronter....), men Richelle sin farvel fest syntes jeg krevde noe annet enn Toro (ikke noe galt med Toro altså - utrolig hvor gode kaker man kan få fra ferdig posemiks - men nå ønsket jeg virkelig å diske opp med noe godt til hun som har betydd så fryktelig mye for oss).

Har lyst til å dele en fantastisk oppskrift med dere. Sjokolade, bananer, jordbær og peanøttsmør høres kanskje merkelig ut, men dette er en bombe av de sjeldne. Fant oppskriften i en eller annen avis da Oda lå i magen for over 10 år siden, og har laget den til spesielle anledninger. 

Best av alt 1:   Kaken metter mange! Den er så utrolig mektig.
Best av alt 2:   Den er utrolig lett å lage
Best av alt 3:   Bunnen kan lages for seg (fantastisk brownie) og spis den for seg selv til is eller frukt

Her er oppskriften:
  • Del 1: Smelt 150g smør og 150g mørk kokesjokolade i et vannbad og rør sammen
  • Del 2: Rør sammen 3 egg og 115g brunt sukker
  • Bland del 1 og del 2
  • Rør inn 100g mel + 1,5 ts vaniljesukker + 100g grovhakkede valnøtter
Røren helles i en smurt rund form (ca 24 cm) og stekes midt i ovnen på 200 grader i 20 minutter.

La kaken avkjøle mens du blander sammen dette fyllet:
  • 250g nøytral smørost (type Philadelfia)
  • 1/2 dl sukker
  • 1/2 dl peanøttsmør
Jeg opplever alltid at dette blir litt mye, så dere kan sikkert redusere mengden av alt. Noe jeg glemmer hver gang...

Smør fyllet på kaken og dekorer med skiver med jordbær og bananer (har droppet jordbær en del ganger når det ikke har vært så lett å få tak i). Smelt resten av sjokoladen (dersom du bruker to plater skal du ha 50g igjen) i mikrobølgeovnen i en vanlig liten matpose. Klipp hull i tuppen og lag et sjokoladenett over frukten. Dette er utrolig enkelt, mens er lekkert ut. 

Og - vola - kaken er klar for servering. Og den er nyyyydelig!!!!



2 kommentarer:

Anders W sa...

Den lages i kveld for servering på kontoret i morgen! It better be good!

Anonym sa...

Hei. Først må jeg bare få si Gratulerer med bipper ideen, for en fantastiskt ting og takk for at du deler det med oss:0) Vi har tatt et i bruk til våre barn, enkelt å bruke og sikkerhet for både voksene og barn.. Eneste jeg savner er hvordan vi kan blokke for de som kontakter\innkommende anrop og meldinger. Det jobbes med ser jeg, blir fullkommet når det blir tilgjenglig:0) Hilsen Line Jacobsen-Olsen..

Kort om meg

32 år. Lykkelig gift. Mamma til tre barn. Gründer av Bipper. Evig idealist. Alltid i brann. Stort sett lykkelig og full av energi.